شهادت سردبیر خبر و کارمند صداوسیما در حمله رژیم صهیونیستی به صداوسیما تصویر سحر امامی، شیرزن ایرانی، روی دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) + عکس کارگردان فیلم «اخراجی ها»: وقایع تاریخی و همدلی ملی درست ثبت شود فیلم‌های مناسب روز‌های پراضطراب و ناآرام سازمان سینمایی حمله به صداوسیما را محکوم کرد کارگردان سریال «روزی روزگاری»: مراقب غرور ملی‌مان باشیم بیانیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به صدا و سیما سایت خبرگزاری صداوسیما بازگشت شهادت نیما رجب‌پور، سردبیر خبر صداوسیما در حملۀ اسرائیل + عکس صداوسیمای ایران هک نشده است (سه‌شنبه، ۲۷ خرداد ۱۴۰۴) + فیلم شهادت معصومه عظیمی، کارمند صداوسیما در حملۀ اسرائیل سحر امامی، مجری شیرزن صدا و سیما کیست؟ جبلی: خللی در اراده ما برای شکست رسانه‌ای جبهه کفر به وجود نیامده است سِرّ برجای ماندن ایران چیست؟ | یادداشت استاد شفیعی کدکنی درباره «مشی ایران» واکنش کاربران فضای مجازی به شجاعت و صلابت سحر امامی، مجری صداوسیما سحر امامی: چرا صدای مردم را خاموش می‌کنید؟ + فیلم و نظر کاربران جامعه رسانه‌ای کشور: در صف اول روایت حقیقت در کنار مردم ایستاده‌ایم چند بیت از شاعر روشندل مشهدی | سالی که حرف جنگ نباشد مبارک است خانه پدری لاله و ستاره اسکندری بر اثر بمباران تخریب شد هشدار یک کارشناس رسانه درباره بازنشر اخبار جنگی: در زمین دشمن بازی نکنید
سرخط خبرها

انتقادهای تند از مجید مظفری و اکبر عبدی | ماجرای زن‌پوشی و بازتولید تصویر تمسخرآمیز از هویت زنانه

  • کد خبر: ۳۳۴۵۳۴
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۷
انتقادهای تند از مجید مظفری و اکبر عبدی | ماجرای زن‌پوشی و بازتولید تصویر تمسخرآمیز از هویت زنانه
زن‌پوشی اکبر عبدی که قرار بوده تداعی‌گر میراث طنز او در فیلم‌هایی چون «آدم‌برفی» و «خوابم میاد» باشد با عباراتی چون «هدررفتن اعتبار و ته خط یک بازیگر شگرف»، «تکرار کلیشه» و «بازتولید تصویر تمسخرآمیز از هویت زنانه» مورد انتقاد کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ ترکیب اکبر عبدی و مجید مظفری در یک رئالیتی‌شو مترادف با هدررفتن اعتبار و کارنامه درخشان‌ بازیگری برای چند لحظه لبخند شده است. ترکیبی که قرار بود احتمالاً به بمب خبری «جوکر» تبدیل شود، بالعکس عمل کرده و در سطح یک آیتم طنز گذرا و شوخی عامه‌پسند خاکستری شده و بر کارنامه درخشان این دو چهره سینمایی نشسته است.

صفحات شبکه‌‏های مجازی پر شده از چند سکانس از تازه‌‏ترین قسمت برنامه «جوکر». بخش‌‏هایی که اکبر عبدی، زن‌‏پوش شده و مجید مظفری او را با نام نیوشا و به‌عنوان همسر جدید خود معرفی می‌‏کند.

زن‌پوشی اکبر عبدی که قرار بوده تداعی‌گر میراث طنز او در فیلم‌هایی چون «آدم‌برفی» و «خوابم میاد» باشد با عباراتی چون «هدررفتن اعتبار و ته خط یک بازیگر شگرف»، «تکرار کلیشه» و «بازتولید تصویر تمسخرآمیز از هویت زنانه» مورد انتقاد کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

برخی کاربران با اشاره به تجربه حضورهای حاشیه‌ساز عبدی در برخی برنامه‌های تلویزیونی نوشته‌اند دست‌کم از مجید مظفری، بازیگر نقش‌های متین و جدی سینمای ایران چنین انتظاری نداشته‌اند. گرچه تعدادی از کاربران از انتقادات مطرح شده گلایه کرده و تلاش این دو بازیگر را بابت ایجاد لحظات مفرح در شرایط امروز شایسته قدردانی دانسته‌اند اما علاقه‌مندان جدی‌تر سینما انتقاد کرده‌اند که چرا این دو بازیگر که با کلی از بزرگان تاریخ سینمای ایران، از علی حاتمی و بهرام بیضایی تا داریوش مهرجویی دمخور بودند، باید این‌طور خودشان را به قهقرا بکشانند؟

پول گرفتی، خودت را خرج کن

نداشتن مشاور، تصمیم‌های اشتباهِ شخصی، غم نان و... بخشی از عللی است که کارشناسان این حوزه از آن به عنوان تن دادن به این معرکه‌گیری و عوامل به مسلخ رفتن اعتبار این هنرمندان یاد می‌کنند. شاهین شجری کهن منتقد سینما با اشاره به رقم‌های بالایی که به عنوان دستمزد به میهمانان این دست برنامه‌ها در قالب هدیه پرداخت می‌شود از الگوهای تکرارشونده ابتذال در برنامه‌های تلویزیونی و پلتفرم‌های آنلاین نمایش یاد می‌کند. او با به کارگیری تعبیر «قیمت‌گذاری روی ابتذال» برای این جریان، می‌گوید: «در یک قاب مبتذل، آل پاچینو و آلن دلون هم مبتذل به نظر می‌رسند.»

این منتقد سینما درباره موضع‌گیری متفاوت مخاطب در مواجهه با زن‌پوشی اکبر عبدی در آثاری چون «آدم‌برفی» و «خوابم میاد» در مقایسه با «جوکر» به «ایران» می‌گوید: «بر خلاف تصورعمومی مبنی بر اینکه مخاطب شناخت کامل و تخصصی از مدیا ندارد ولی اتفاقاً حواس‌اش خیلی جمع است و متوجه اصل و بدل هر چیزی می‌شود. اگر کار اکبر عبدی در «هنرپیشه» و «آدم برفی» مورد تحسین واقع می‎شود به این خاطر است که مخاطب متوجه می‌شود که با یک کار هنری سر و کار دارد، نه با یک شبیه‌سازی بازاری و به اصطلاح معرکه‌گیری برای وایرال و دیده شدن بیشتر.

تماشاگر به طور غریزی این قوه تشخیص را دارد که اصل را از بدل تشخیص دهد. به همین دلیل برای زن‌پوشی اکبر عبدی در فیلم «خوابم میاد» سرپا ایستاده و دست می‌زند و در نقطه مقابل معرکه‌گیری «جوکر» را پس می‌زند. مخاطب تشخیص می‌دهد که هدف در «جوکر» کار هنری نیست، بلکه پول هنگفتی به هنرمندی مشهور، پرداخته شده و در قبال آن از او درخواست شده خودش را خرج کند و او هم به اندازه پولی که گرفته تلاش‌اش را می‌کند.»

زن‌پوشی برای معرکه‌گیری

شجری‌کهن با یادآوری نمونه‌های مشابه و اشاره به این نکته که برای اولین‌بار نیست که در «جوکر» شاهد چنین تصاویری هستیم، ادامه می‌دهد: «بسیاری از بزرگان کمدی به این برنامه دعوت شده‌اند و خواسته سازندگان از آنها ارائه کار درخشان هنری نبوده است بلکه فقط از آنها خواسته شده که کار مبتذل چشمگیر انجام دهند تا توجه جامعه جلب شود و حتی برای سرزنش هم که شده در میدان واکنش به این برنامه قرار بگیرند.

در واقع بدنامی را به گمنامی ترجیح داده‌اند و به همین خاطر هم هست که حساسیت در مخاطب بالا رفته است. چنانچه زن‌پوشی هنرمندانه و در خدمت داستان باشد، مخاطب تشخیص می‌دهد که با کار حرفه‌ای و تیپ‌سازی هنری مواجه است اما کار آقای عبدی یا حمید لولایی و دیگر دوستانی که در این برنامه معرکه‌گیری می‌کنند، تیپ‌سازی هنری نیست بلکه پاسخی درخور به دعوتی است که از آنها یک کار توجه برانگیز درخواست کرده است.»

تقویت وجوه ابتذال و موج‌سواری در فضای مجازی

فارغ از اعتراضات به جنس حضور اکبر عبدی در این برنامه بخش قابل‌توجهی از انتقادات مطرح شده در فضای مجازی به خاطر افول یک چهره مهم و قدیمی سینما و تلویزیون است؛ بازیگری که با «مسافران»، «جنگ نفت‌کش‌ها» یا «سگ‌کشی» بخشی از سابقه ذهنی مخاطب از دوره درخشان سینمای ایران شده است.

شجری‌کهن در پاسخ به این سؤال که چرا شخصیت‌هایی چون مجید مظفری اعتبار خود را این‌گونه خرج رئالیتی‌شوها می‌کنند، می‌گوید: «آلن دلون و آل پاچینو را هم که بیاورید، در یک قاب مبتذل، مبتذل به چشم می‌آیند و این طبیعت برنامه‌هایی مثل «جوکر» است که وجوه ابتذال و معرکه‌گیری را بیشتر کنند برای اینکه تفکرشان این است که این گونه موج بیشتری در جامعه ایجاد می‌کنند و مردم ولو برای تقبیح این حرکات در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و این برنامه‌ها تماشاچی بیشتری می‌گیرد.»

مزایده ابتذال

این منتقد سینما در پاسخ به نقش قوه انتخاب و تصمیم اشتباه شخصی این بازیگران برای حضور در چنین برنامه‌هایی می‌گوید: «این جریانی است که در طول این مدت خیلی‌ها را آلوده کرده و منحصر به برنامه جوکر نمی‌شود. خیلی از تاک شوهای پلتفرم‌های مختلف از جمله مافیا و پدرخوانده و... و همچنین جنگ‌ها و برنامه‌های مناسبتی تلویزیون همین رویه را دارند؛ پول‌های هنگفت میلیاردی هزینه می‌کنند برای اینکه یک بازیگر یا هنرمند را جلوی دوربین بیاورند و او را وادار به حرکتی مبتذل و سخیف کنند تا تماشاگران در فضای مجازی به آن واکنش نشان دهند و این گونه در کانون توجه قرار بگیرند.

این الگو، دائم تکثیر می‌شود. باید یک بازیگر به لحاظ شخصیتی خیلی قوی باشد و مخاطبش برایش مهم باشد که وارد این بازی‌ها نشود. اگر نه هر کسی ممکن است پیش خودش فکر کند و وسوسه شود که وقتی برای حضور نیم ساعته در یک برنامه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دریافت می‌کند چرا این دعوت را رد کند؟! این نگرانی و ناراحتی که چرا چهره‌های هنری وارد این معرکه می‌شوند بجاست اما خب رقم‌های رد و بدل شده آن سوی ماجرا را هم ببینید. وقتی اینقدر برایشان صرف دارد چرا نکنند. انگار دارند روی ابتذال قیمت‌گذاری می‌کنند و جای تأسف و نگرانی اینجاست که این جریان همین طور ادامه خواهد یافت و شرایط روزبه‌روز بدتر خواهد شد.»

منبع: خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->